Delhi’de yasama işine giden kayalık yol | Dünya

1991’de 69. Anayasa Değişikliği, Delhi’yi Ulusal Başkent Bölgesi haline getirdi; tam teşekküllü bir eyalet değil, daha çok Birlik Bölgesi (UT). Yeni meclisin artık özel statüsü çerçevesinde Delhi’yi inşa etme görevi vardı. Kurallar ve prosedürler eyalet başkentindeki diğerlerinden farklı olmalıydı; bu daha önce kimsenin deneyimlemediği bir şeydi.


Vali Yardımcısı PK Dave, 7 Mart 1994’te Delhi Meclisinin bütçe oturumunda konuşuyor. (HT arşivi)

Delhi, 70 seçilmiş temsilciyle yasama yolculuğuna 1966’da kurulan Delhi Büyükşehir Konseyi’nden 1993’teki Yasama Meclisi’ne başladı. Bharatiya Janata Partisi (BJP) 49 sandalyeyle iktidar partisiydi ve Kongre ise 14 sandalyeyle ana muhalefetti. Koltuklar. Janata Dal’ın dört sandalyesi vardı, geri kalan üç yasa koyucu ise bağımsızdı.

IPL 2024 açık artırması burada! Tüm güncellemeleri HT’den CANLI olarak takip edin. Şimdi Katıl

BJP’den Madan Lal Khurana, yeniden oluşturulan Meclisin ilk Başbakanı olarak ve PK Dave ise Vali Yardımcısı (LG) olarak yemin etti.

“Milletvekilleri oldukça heyecanlıydı ve okulun ilk günündeki çocuklar gibi bembeyaz kurta pijamalarla ofise geldiler. Ancak davranışları kurtalarınınki kadar enerjik değildi…” dedi SK Sharma gülerek.

Aralık 1993’te ilk Meclis oturumunun düzenlenmesine yardım eden Sharma, o dönemde Lok Sabha Sekreterliği’nde sekreter yardımcısıydı. Aylar sonra, Delhi Meclisi’nin özel sekreteri olarak atandı ve burada halen takip edilen prosedür ve iş kurallarını belirledi.

75 yaşındaki Sharma, 30 yıl önce, 14 Aralık 1993’te Delhi Meclisi’nin ilk oturumunu hatırladı. “Tüm milletvekilleri, yerel bir tartışma kulübü gibi yüksek sesli ve bazen de kaba Pencap argosunun kullanıldığı Belediye Meclisi toplantılarına alışkındı. İlk toplantı oturumu sırasında, bu şekilde davranma dürtülerini kontrol etmeleri gerekiyordu,” diye hatırlıyor davranışsal eğitime ihtiyaç duyan bazı MLA’ların resmi olmayan “gurusu” haline gelen Sharma.

Çığır açan ilk günün arkasında, ne yapacağını bilemeyen, şaşkın ve şaşkın sekreter kadrosu vardı. Sharma, sürecin başlatılması için hiçbir kural, sabit oturma düzeni, davranış kuralları veya herhangi bir proforma olmadığını söyledi.



Sharma, ilk toplantıda bir “iş düzeni”nin, yani o gün neyin tartışılması gerektiğine dair bir gündemin bile olmadığını söyledi. Bu, Kongre lideri ve seçilmiş en yaşlı MLA olan ve o zamanlar Delhi siyasetinin büyük yaşlı adamı olarak da bilinen Jag Pravesh Chandra’yı Pro-Tem Sözcüsü olarak devralmaya ve Temsilciler Meclisi’ni mevcut Metropolitan Konseyi doğrultusunda yönetmeye sevk etti. önce.

İkinci gün Chandra, Meclisteki Muhalefet Lideri görevini üstlenmeden önce bir kez daha ilk seçilen Meclis Başkanı Charti Lal Goel’e sorunsuz bir geçiş başlattı. Daha sonra 17 Aralık’ta Alok Singh ilk meclisin başkan yardımcılığına seçildi.

“Chandra, Delhi Yasama Meclisi’ne (MLA) ilk kez katılan tüm üyelerin yemin törenine başkanlık etti. Bu, 14 Aralık 1993’teki Genel Kurul’un ilk gününde yapılan ilk işti. Bütün milletvekilleri birbirlerini tebrik etti. Ve başbakan Khurana, ilk oturumda 19 toplantı yaptı; geriye dönüp baktığımızda bu çok büyük bir başarısızlıktı, çünkü 19 gün boyunca kimse ne yapacağını bilmiyordu” dedi Sharma.

İlk günkü iyi ruh hali ertesi gün yerini anlaşmazlıklara bıraktı; ancak sorunlar önemsizdi. O günkü oturumun başlamasından kısa bir süre sonra muhalefet üyeleri, konuşmacının ilk basın açıklamasında Mahatma Gandhi’den “Ulusun Babası” olarak bahsetmemesini protesto etti. İktidar ve muhalefetin fikir ayrılığına düştüğü diğer konular ise gündemin neden Urduca yayımlandığı ve BR Ambedkar’ın portresinin neden meclise asılmadığıydı.

Ancak Meclis’ten hiçbir üye ayrılmadı ve tüm meseleler dostane bir şekilde çözüldü. Temsilciler Meclisi, Meclis binasında kendilerine yer verilmediğinden ve tartışma sırasında endişelerini dile getirmelerine izin verilmediğinden şikayet eden üç bağımsız milletvekilinin 20 Aralık’taki grevine tanık oldu.

Toplantının geri kalan günlerinde üyeler, elektrik kesintileri, bozuk yollar, zayıf içme suyu temini ve gecekondu bölgelerindeki imar çalışmalarının eksikliği gibi benzer yerel sorunları tartıştılar.

Bu aynı zamanda eğitimli yetkililerin parlamento prosedürleri, gündem belirleme ve evrak hazırlama süreçlerine dahil edilmesi ihtiyacını da vurguladı.

Polis, arazi ve kamu düzeni Delhi’de seçilmiş hükümetin yetki alanına girmediğinden, vergiler ve çeşitli planlara yönelik ödenekler gibi mali konular gündeme hakim oldu. “Delhi’deki prosedürler özel statüden dolayı farklıydı. Yani Meclis’in görevlerinin parçası olamayacak, kanun ve nizam gibi diğer devletlerde önemli olan konular vardı. Meclisin ilk oturumunda maliye bakanı olan ve daha sonra 1998’den 2000’e kadar Delhi’nin baş sekreteri olarak görev yapan Omesh Saigal, “Bu nedenle tartışmalara vergiler ve diğer mali konularla ilgili konular hakim oldu” dedi.

Madal Lal Khurana kabinesinde maliye bakanı olarak görev yapan Jagdish Mukhi, Delhi’nin benzersiz statüsü nedeniyle çeşitli idari konularda kafa karışıklığı yaşandığını söyledi. “Bir kişi için bir görev bile oluşturamadık” dedi ve konuyu merkezi hükümetle görüşmeye karar verdiklerini ekledi (o zamanlar Kongre iktidardaydı).

“Delhi Maliye Bakanı yeni bir vergi koyamaz veya vergiden muaf tutamaz. Bir şakacı gönderisi bile oluşturamadık. Devlet maliye bakanlarına verilen, Delhi’nin sahip olmadığı bu tür sekiz yetki vardı. Bunu dönemin Birlik Maliye Bakanı Manmohan Singh ile tartıştık. Sekiz ayda altı toplantı yaptık ve sonunda tüm bu yetkileri aldık” dedi Mukhi.

“Delhi hükümetindeki bakanlar olarak bizim rolümüz, kışkırtmak değil, Merkez ile sorunları takip etmekti, bu da işleri halletti. Delhi Yasama Meclisini diğer eyaletlerinkiyle karşılaştırdığımızda hata yapıyoruz. Delhi özel güçlere sahip bir UT’dir ve diğer UT’larla karşılaştırılması gerekir. Merkez ile önemli konuları tartıştığımız ve anlaşmalara vardığımız ilk yıllarda bunu aklımızda tuttuk” dedi Mukhi, Delhi’deki mevcut Aam Aadmi Partisi hükümeti ile Merkezdeki BJP arasındaki çekişmeye değindi.

İlk toplantı, 21 Aralık’tan itibaren tüm oturumların saat 14.00’te (İngiliz Avam Kamarası’na benzer şekilde) başlamasına karar verdi; bu uygulama bugüne kadar devam ediyor. Delhi muhtemelen ülkede oturum sırasında günde yalnızca üç saat toplanan tek meclistir.

Temsilciler Meclisi Ekonomik Danışma Komitesi, Meclis’te sunulacak ilk yasa tasarısının ne olacağını tartışırken, Delhi’nin Delhi’de inek kesimini tamamen yasaklamasına karar verdi. Mukhi, “Başlangıçta itirazlar oldu ve Merkez de bunu kabul etmedi, ancak daha sonra Merkez tarafından takip edildi ve onaylandı” dedi.