Otokratik Öğretmen Ne Demek ?

Aylin

New member
Otokratik Öğretmen Nedir?

Otokratik öğretmen, eğitim ortamlarında öğrencilerin düşünsel ve davranışsal gelişimlerini yönlendiren, genellikle tek taraflı bir güç ilişkisi içinde bulunan bir öğretmen tarzını ifade eder. Bu yaklaşımda öğretmen, sınıftaki her durumu ve her öğretim sürecini kontrol eden, öğrencilere çok az söz hakkı tanıyan bir lider olarak hareket eder. Otokratik öğretmenin sınıfta genellikle belirgin bir otorite figürü olduğu ve öğrencilerin onun direktiflerine uymaları gerektiği vurgulanır. Bu tarz eğitim, özellikle disiplinin ön planda tutulduğu veya öğretmenin kendi yöntemlerini ve kararlarını kesin bir şekilde uyguladığı durumlarda sıkça karşılaşılan bir yaklaşımdır.

Otokratik Öğretmen ve Demokratik Öğretmen Arasındaki Farklar

Otokratik öğretmen, eğitimde merkeziyetçi bir yaklaşımı benimserken, demokratik öğretmen daha katılımcı bir yöntem izler. Demokratik öğretmen, öğrencilerine düşüncelerini ifade etme ve derse katılımda bulunma fırsatı tanırken, otokratik öğretmen genellikle yalnızca kendi görüşlerini dayatır ve öğrencilerin sınıfta aktif bir şekilde söz hakkı elde etmelerini engeller. Otokratik yaklaşımda sınıf içindeki kararlar öğretmen tarafından alınır ve öğrencilerin bu kararları kabul etmesi beklenir. Demokratik öğretmenler ise öğrencileri karar alma süreçlerine dahil eder ve onların fikirlerine değer verir.

Otokratik öğretmenler, genellikle çok sıkı bir sınıf disiplini uygular ve kuralları katı bir şekilde uygular. Öğrencilerin başarıları ve performansları büyük ölçüde öğretmenin direktiflerine ve belirlediği standartlara dayanır. Demokratik öğretmenler ise öğrencilerin bireysel gelişimlerini desteklemeye çalışır ve genellikle daha esnek bir yaklaşım benimserler.

Otokratik Öğretmenin Özellikleri

Otokratik öğretmenlerin sınıfta sergiledikleri birkaç belirgin özellik vardır:

1. **Kontrol Edici ve İleri Derecede Disiplinli:** Otokratik öğretmen, öğrenciler üzerinde sıkı bir kontrol uygular. Her türlü eylemi öğretmen tarafından belirlenir ve öğrencilerin bu eylemlere uymaları beklenir.

2. **Tek Taraflı İletişim:** Bu öğretmen tipi, genellikle sınıfta tek yönlü iletişim kurar. Öğrenciler ders sırasında konuşma hakkına sahip olmasalar da öğretmen tüm bilgiyi onlara sunar.

3. **Öğrencilerin Katılımına Az Yer Verme:** Öğrenciler dersin içeriği üzerinde kendi düşüncelerini ifade edemez ve öğretmenin öğrettiklerine katılmaları beklenir.

4. **Yüksek Otorite:** Otokratik öğretmen, sınıfta bir otorite figürü olarak görülür. Öğrenciler öğretmenin talimatlarına uymak zorundadır, aksi takdirde cezalandırılabilirler.

5. **Kuralcı Yaklaşım:** Otokratik öğretmen, sıkı bir kural ve düzen anlayışına sahiptir. Bu kurallar genellikle öğretmenin kişisel görüşlerine dayanır ve sınıf içindeki herkesin aynı şekilde hareket etmesi beklenir.

Otokratik Öğretmenin Avantajları ve Dezavantajları

Otokratik öğretmen tarzının eğitimde hem avantajları hem de dezavantajları bulunmaktadır.

**Avantajları:**

- **Disiplin:** Bu yaklaşımda sınıf düzeni genellikle çok iyi sağlanır. Öğrenciler, öğretmenin kurallarına uymak zorunda olduklarından, sınıf içinde düzenli ve sistemli bir çalışma ortamı oluşur.

- **Netlik ve Yönlendirme:** Öğrenciler, öğretmenin güçlü bir liderlik sergilemesi sayesinde ne beklenildiğini ve nasıl bir performans sergilemeleri gerektiğini net bir şekilde öğrenirler.

- **Hızlı ve Etkili Karar Alma:** Bu tarzda öğretmen, sınıfın ihtiyaçlarına göre hızlı bir şekilde kararlar alabilir. Öğrencilerin fazla zaman kaybetmeden ne yapacakları konusunda net bir yönlendirme alması sağlanır.

**Dezavantajları:**

- **Öğrencilerin Bağımsız Düşünme Yetilerini Engelleme:** Öğrenciler, genellikle sadece öğretmenin öğrettiklerine odaklanır ve kendi fikirlerini geliştirme fırsatına sahip olmazlar. Bu durum, öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişmesini engelleyebilir.

- **Düşük Katılım ve Motivasyon:** Öğrenciler, derse katılım konusunda istekli olmayabilirler çünkü görüşlerini ifade etme fırsatları sınırlıdır. Bu da öğrencilerin derslere olan ilgisini azaltabilir.

- **Sınıfta İsyan ve Huzursuzluk:** Otokratik öğretmenin aşırı baskıcı tutumu, bazı öğrencilerde direnç ve isyan yaratabilir. Bu durum, sınıf içinde huzursuzluğa yol açabilir.

Otokratik Öğretmen Yaklaşımının Eğitimdeki Yeri

Otokratik öğretmenin tarzı, özellikle disiplinin önemli olduğu sınıflarda veya öğrencilerin belirli bir konuda uzmanlaşması gerektiği durumlarda etkili olabilir. Örneğin, fiziksel eğitim veya askeri okullarda bu tür öğretmenlik yaklaşımları yaygın olabilir. Bu tarzda eğitim, belirli bir beceriyi hızlı bir şekilde öğrenmeye yönelik programlarda da kullanışlı olabilir. Bununla birlikte, otokratik öğretmenlik, genellikle öğrencilerin özgür düşünce ve yaratıcılık geliştirmelerine engel olabilir, bu nedenle daha modern ve katılımcı eğitim metotları ile denge sağlanması önerilir.

Otokratik Öğretmenin Alternatifleri Nelerdir?

Otokratik öğretmen modelinin karşısında yer alan birkaç alternatif öğretim modeli bulunmaktadır:

- **Demokratik Öğretmen:** Demokrasiye dayalı öğretim modelinde, öğrenciler ve öğretmenler arasında bir denge kurulur. Öğrenciler, ders içeriği hakkında fikirlerini sunabilir ve sınıf yönetiminde aktif bir rol alabilirler.

- **Laissez-faire Öğretmen:** Bu modelde öğretmen, sınıf içinde çok az müdahalede bulunur ve öğrenciler kendi öğrenme süreçlerini daha serbest bir şekilde yönlendirirler.

- **Yönlendirici Öğretmen:** Yönlendirici öğretmenler, öğrencilerin kendi başlarına düşünme ve öğrenme süreçlerine yardımcı olur, ancak tamamen serbest bırakmazlar. Öğrencileri yönlendirerek, onların kendi çözümlerini bulmalarını teşvik ederler.

Sonuç

Otokratik öğretmen, sınıf yönetiminde güçlü bir liderlik sergileyen, ancak bu yaklaşımın dezavantajları olan bir eğitim modelidir. Bu model, belirli durumlar ve eğitim ortamlarında etkili olabilirken, öğrencilerin eleştirel düşünme, bağımsızlık ve yaratıcılık gibi becerilerini kısıtlayabilir. Modern eğitimde daha esnek ve öğrenci odaklı yaklaşımlar genellikle tercih edilse de, otokratik öğretmenlerin sınıf yönetimindeki güçlü yönleri, belirli eğitim alanlarında hala önemli bir yer tutmaktadır.